Parkeerbeleid Kapelle-op-den-Bos

Op 19 oktober 2011

Raadsleden Renaat Huysmans (N-VA), Arno Peeters (N-VA) en David Van Hecke (LDD) hebben aan de inwoners van de Mechelseweg en omliggende straten een parkeerschijf aangeboden. Zij deden dat als protest tegen de mogelijke invoering van een blauwe parkeerzone (maximum twee uur parkeren) aan de Mechelseweg, tussen het Westvaartpleintje en de kerk, de parking op het kerkplein en de parking aan de openbare bibliotheek in de Pastoriestraat.

'Zoals het er nu naar uitziet, zullen de mensen de parkeerschijf in de toekomst nog hard nodig hebben in het handelscentrum van onze gemeente', zeggen de drie raadsleden. 'Het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos wil immers een blauwe parkeerzone invoeren. Dit voorstel was geagendeerd op de gemeenteraad, maar werd in laatste instantie verdaagd naar een latere datum door de SP-A-CD&V-meerderheid.'

'Het is duidelijk dat er in het centrum van onze gemeente een parkeerprobleem is. Dit is niet alleen het geval in de Mechelseweg, maar ook in de omliggende straten. Wij beseffen dat de invoering van een blauwe zone een deel van de oplossing van die problematiek kan zijn, maar enkel indien dit wordt gekaderd in een ruimer parkeer- en mobiliteitsplan. De meerderheid heeft de laatste jaren verschillende parkeerplaatsen vlakbij het handelscentrum opgeofferd in de stationsbuurt', aldus de raadsleden.

Parkeerplaats

Burgemeester Leo Peeters (SP.A): 'Handelaars vragen een blauwe zone, omdat er voor hun deur geen parkeerplaats meer beschikbaar is. We zouden die blauwe zone ook enkel invoeren tijdens de openingsuren van de winkels, maar de beslissing is nog niet genomen. Het zal ook nog even duren voordat die er kan komen, want er is een openbare aanbesteding nodig om een parkeerbedrijf te kunnen aanstellen. Het is ook niet juist dat er parkeerplaatsen zijn opgeofferd. Integendeel, er zijn er bijgekomen', besluit Leo Peeters.

Parkeerbeleid Kapelle-op-den-Bos