De Molenstraat officieel geopend

Op 29 augustus 2023

De heraanleg van de Molenstraat en de Kuiermansstraat zijn met voorsprong de grootste werken ooit in onze gemeente: een project van maar liefst 5,6 miljoen euro waarbij er mooie, comfortabele gescheiden fietspaden langs beide zijden van de straat werden aangelegd. Hiermee zorgt het gemeentebestuur voor een veilige fietsverbinding tussen  het centrum van Nieuwenrode en dat van Kapelle-op-den-Bos.

Er werd ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd en er is een extra bufferbekken voorzien; noodzakelijke ingrepen om de wateroverlastproblematiek in het centrum van Nieuwenrode en bij uitbreiding ook in Kapelle-centrum terug te dringen. Er werd geopteerd om de rijweg in asfalt aan te leggen om zo het wooncomfort van de omwonenden te verbeteren. Om te vermijden deze nieuw geasfalteerde baan automobilisten zou verleiden tot te snel rijden,  krijgt de Molenstraat trajectcontrole.

Aansluitend op de werken van de Molenstraat, werd ook het ontbrekende stuk fiets- en voetpaden  in de Kuiermansstraat vanaf de Donkerenham tot de Huttekensstraat  heraangelegd. In totaal wordt er op deze manier 5.720m nieuwe fietspaden op deze drukke as in de gemeente aangelegd.

De werken zijn gestart in november 2021 en vanaf 1 september zal de weg terug opengesteld worden voor doorgaand verkeer.  De aannemer zal het gras en onkruid nog verwijderen en de nodige inzaaiingen voorzien. De aanplant van hagen gebeurt in het plantseizoen later dit jaar (+/- oktober).

Uiteraard brengen werken van dergelijke omvang hinder en overlast met zich mee voor de omwonenden en de  gebruikers van deze verbindingsweg tussen Nieuwenrode en Kapelle-op-den-Bos. Een woordje van dank aan de bewoners van de Molenstraat voor hun  geduld en begrip de voorbije 2 jaar. Hopelijk maakt het mooie resultaat het wachten en de overlast de moeite waard.

Ook een woord van dank aan de dienst grondgebiedzaken van onze gemeente die dit project mee hebben opgevolgd en aan de aannemer en zijn team. Ook dank aan  de subsidiërende overheden, met name de Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant, die ongeveer 90% van de kost van de fietspaden en 75% van de kost van de gescheiden riolering op zich namen, wat overeenstemt met een bedrag van ongeveer 2,2miljoen.

Aansluitend op deze werken is er ook het project van de restauratie van de Molen van Nieuwenrode, die bij het bufferbekken, zijn plekje zal krijgen. De vele vrijwilligers die hun schouders onder dit project zetten, verdienen onze waardering, en in het bijzonder Geert Mertens, de drijvende kracht achter dit project.

Daarmee is de cirkel rond: de molen krijgt een prominente plaats in een volledig vernieuwde Molenstraat.