Burgemeester Renaat Huysmans opnieuw lijsttrekker voor N-VA

Op 22 december 2023

Het bestuur van de Kapelse N-VA afdeling heeft unaniem zijn goedkeuring gegeven om opnieuw huidig burgemeester Renaat Huysmans als lijsttrekker aan te duiden bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024.  Naar aanleiding hiervan hadden we een gesprek met de burgemeester.

Was het een gemakkelijke beslissing om in 2024 opnieuw de lijst te trekken?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel even heb moeten nadenken en overleg plegen met vrouw en dochter en ook met enkele intimi binnen de partij, alvorens ik beslist heb om mij terug kandidaat te stellen. De combinatie huisarts – burgemeester is niet altijd evident, maar mits een goede organisatie lukt het zeker wel.  Bovendien vind ik dat we met deze ploeg mooi werk geleverd hebben en de meeste punten uit ons bestuursakkoord hebben kunnen verwezenlijken, wat mijn beslissing een stuk duidelijker heeft gemaakt om ons werk verder te zetten.

Kan je een overzicht geven van wat jullie deze legislatuur al gerealiseerd hebben?

De lijst is lang en indrukwekkend en is verre van volledig, maar ik geef nu al een kort overzicht en in de volgende maanden zullen we hier verder uitgebreid op terug komen en de burgers informeren.

Qua infrastructuurwerken, zijn we deze legislatuur gestart met de heraanleg van de Spoorwegstraat en de verfraaiïng van de stationsomgeving. Daarna werd het Administratief Centrum gemoderniseerd om een betere dienstverlening mogelijk te maken. We zorgden voor een nieuwe en bredere spoorwegtunnel in Ramsdonk met ruimte voor fietsers en voetgangers. Tegelijkertijd kreeg ook de Oudemanstraat een nieuw fietspad. Een nieuwe loods “Den ateljee” werd gebouwd voor de machinerie van de gemeente en voor de werkmannen en kreeg hier ook de uitleendienst in ondergebracht. De Molenstraat werd heraangelegd met gescheiden rioleringen, met mooie en  comfortabele fietspaden langs beide zijden en een bufferbekken. Aansluitend werden de fietspaden hernieuwd in de Kuiermansstraat tussen de Donkere Ham en de Huttekensstraat. Verschillende straten werden geherasfalteerd zoals de Verbindingsweg, de Hombeekseweg en de Hogerheistraat. Thv de Baanveldstraat in Kapelle Oost werd een gloednieuwe parking aangelegd. De verbouwingen en renovatie van de buitenschoolse kinderopvang in Ramsdonk en de tweedehandswinkel in de Mechelseweg, waar we extra noodwoningen voorzien, zijn volop bezig. De werken voor de heraanleg van de Mechelseweg en de Markt zijn gestart en zullen het orgelpunt  worden van 6 jaar vernieuwend N-VA / Groen bestuur.

Kapels patrimonium werd asbestarm gemaakt

Onze belofte om het Kapelse patrimonium asbestarm te maken, hebben we zeer ter harte genomen. Zo werd het gemeentehuis asbestvrijgemaakt en werd de loods van de technische dienst - die vol asbest stak - gesloopt. De “Smidse” aan de Mechelseweg werd asbestvrij gemaakt. Ook het dak van de gemeentelijke basisschool De Kei, zal asbestvrij gemaakt worden. We investeerden aanzienlijk in hernieuwbare energie voor onze gebouwen zoals zonnepanelen en warmtepompen. De lokale handel hebben we ondersteund met de Kapellebon, een echt schot in de roos.

Veiligheid was een speerpunt

Naast de reeds vermelde realisaties, hebben we fors geïnvesteerd in de politie met o.a. de aanwerving van 2 extra medewerkers om met de mobiele flitscamera op pad te gaan en installeerden we 3 trajectcontroles op drukke assen in onze gemeente

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Het werk is niet af en dus willen we op de ingeslagen weg verder gaan. Fors investeren in betere en veiligere leefomgevingen, ons dorp klaar maken voor de klimaatuitdagingen. Ons erfgoed bewaren en er nieuwe bestemmingen aan toekennen, waardoor de verschillende deelgemeenten gevoelig zullen opgewaardeerd worden. Ons rijk verenigingsleven nog beter ondersteunen. Blijven investeren in mensen en een goede dienstverlening en nog zoveel meer. Straks zal 6 jaar extra nog niet genoeg zijn, lacht de burgemeester