N-VA will Kapelle hartveilig maken

Op 29 december 2016
AED

Elke dag krijgen bijna 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis.

Een AED (Automatische Externe Defibrilator) is een draagbaar toestel dat een elektrische schok aan het hart kan toedienen bij iemand in levensgevaar  waardoor de overlevingskans van het slachtoffer verhoogt.

Op de gemeenteraad van 1 september heeft de N-VA fractie bij monde van Renaat Huysmans het voorstel gedaan tot aankoop van een AED toestel. Dit toestel is mobiel en kan worden ingezet voor alle mogelijke (sport)evenementen en op openbare locaties in de gemeente. De meerderheid van CD&V en sp-a verwierp dit voorstel met de motivering dat zij de noodzaak ervan en de mogelijke aanschaf van een dergelijk toestel zouden toevertrouwen aan de sportraad. Niettegenstaande de geringe kostprijs (+/- 1.500 euro) en het doel om Kapelle hartveilig te maken, hebben wij als N-VA daar verder niks meer van gehoord.

Op de gemeenteraad van 27 september heeft de N-VA fractie dan opnieuw het voorstel gedaan om de zitpenningen van de extra gemeenteraad van alle raadslieden af te staan en aan te wenden voor de aanschaf van een AED toestel. Ook dit voorstel van N-VA werd weggestemd!

Begrijpe wie kan! Wij stellen ons de vraag waarom deze meerderheid van CD&V en sp.a haar verantwoordelijkheid afwijst om Kapelle-op-den-Bos hartveiliger te maken. Of is deze meerderheid zo engdenkend dat zij goede voorstellen in het algemeen belang en over de partijgrenzen heen niet wil goedkeuren?

Waarschijnlijk zal het N-VA voorstel over afzienbare tijd onder een andere gedaante en via een ander (meerderheids-)kanaal worden ingediend en goedgekeurd…

N-VA blijft verder opvolgen…