Nieuw dienstencentrum te Kapelle-op-den-Bos: noodzaak of prestigeproject?

Op 26 augustus 2016
OCMW-raadsleden

De huidige meerderheid van CD&V en sp.a plannen een nieuw dienstencentrum aansluitend op het OCMW- gebouw in Kapelle-Oost. N-VA is niet tegen een dienstencentrum op zich, maar toch zitten wij met vele vragen en bedenkingen bij het project dat is voorgesteld door de huidige meerderheid.

Financieel: Vele onbeantwoorde vragen, onzekerheden en… een hypotheek op de toekomst.

Het nieuwe nog te bouwen dienstencentrum zou een slordige 1,5 miljoen euro kosten. Weliswaar kunnen hiervoor subsidies aangevraagd worden tot 60 % (het is nog lang niet zeker dat we deze zullen krijgen en het blijft ook belastinggeld), toch zal de Kapelse belastingbetaler nog een aanzienlijk bedrag moeten ophoesten.

Voor zo’n bedrag verwacht en eist N-VA een degelijke behoeftestudie en ook een uitbatingsplan met raming van inkomsten en uitgaven. De behoeftestudie is niet grondig genoeg, veel te algemeen en vaag (bijna letterlijk gekopieerd van een andere gemeente) om op basis daarvan al te starten met de voorbereidingen voor de bouw van een dienstencentrum. Bovendien kosten die voorbereidingen op zich al tienduizenden euro’s aan Kapels belastinggeld zonder de garantie dat het dienstencentrum er ook effectief zal komen (afhankelijk van de bovenvermelde subsidies).

Op onze vraag naar een duidelijk uitbatingsplan kon de meerderheid geen zinnig antwoord geven. Als er met bedragen van meer dan 1,5 miljoen euro gegoocheld wordt, is dit voor ons een minimale vereiste.

Vele nieuwe activiteiten, die een reële nood van de sociale doelgroepen dekt en die niet reeds vandaag de dag georganiseerd worden, vinden wij ook al niet terug, tenzij de meerderheid het uitbaten van een cafetaria of een kapsalon als prioriteit beschouwt! Bovendien zullen enkele vaste medewerkers moeten worden gerekruteerd om de uitbating te verzekeren.

Dit alles geeft aan dat de grote éénmalige investeringskost + de recurente uitbatingskosten een belangrijke financiële hypotheek leggen op de toekomst van elke Kapellenaar.

Alternatieven zijn mogelijk!

N-VA vindt dat er ook moet gekeken worden of dezelfde dienstverlening niet op een andere goedkopere manier aan de Kapellenaren kan aangeboden worden in de bestaande gebouwen of andere gebouwen die al eigendom zijn van de gemeente. De meerderheid heeft dit niet in overweging genomen en heeft op dit vlak nalatig gehandeld.

Bovendien heeft de gemeente ook een aantal gebouwen in haar bezit die nog niet of niet continu bezet zijn. Gebruik deze gebouwen eerst ten volle alvorens 1,5 miljoen uit te geven aan een nieuw gebouw. Hierbij denken we aan de pastorie van Ramsdonk, een deel van de huidige OCMW-gebouwen in Kapelle-Oost die leeg staan, de verdere uitbouw van het Gemeenschapscentrum en de uitbreiding van de bestaande samenwerking met Akapella.

En dan zwijgen we nog over de in het verleden gemiste kansen door de huidige meerderheid zoals de aankoop van gebouwen als de Kring of het vroegere Palmhof, welke beiden aan de gemeente werden aangeboden.

Grote vraag naar een polyvalent gebouw…

In alle blaadjes van voor de verkiezingen weerklinkt de roep naar een polyvalent gebouw, waar de jeugd kan fuiven, waar ouderen hun activiteiten kunnen laten doorgaan, waar verenigingen kunnen vergaderen enz… Een recente enquête bij 125 Kapelse jongeren tot 25 jaar heeft aangetoond dat hier grote vraag naar is.

Voor N-VA zou een dienstencentrum in dit gehele plaatje moeten passen. Maar nee, niets van dit alles bij deze meerderheid. Het blijken nu loze beloften voor de verkiezingen te zijn.

CD&V en sp.a: hun echte doelstelling!

Deze meerderheid heeft geen oor naar al onze opmerkingen. Zij heeft in ’t verleden ook reeds enkele belangrijke opportuniteiten in de gemeente gemist. Hierdoor rijst dan ook de vraag welke de echte doelstelling is van deze meerderheid. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat in compensatie van het project rond de grot en de pastorie te Ramsdonk -een dada van de CD&V- de andere partner in de meerderheid ook zijn prestigeproject moest en zou krijgen.

Zo sussen ze mekaar, helaas wel met massa’s belastinggeld. Blijkbaar is deze meerderheid al begonnen met de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en dit op de kap van de Kapelse belastingbetaler!