Renaat Huysmans: RUP Oxdonk = RIP Oxdonk

Op 18 juli 2017
RUPOxdonk

De bestuursmeerderheid van CD&V en SP-A hebben hun plannen bekendgemaakt voor het RUP Oxdonk.

Wij dachten dat we al veel gezien hadden qua gebrek aan visie en het creëren van chaos i.p.v. ruimtelijke ordening. Hierbij denken we aan de draak van “Herinrichting” van het kerkplein te Kapelle-op-den-Bos, de “Herinrichting” van de schoolomgeving te Nieuwenrode, de plaatsing van paaltjes in de Ipsvoordestraat, de plannen betreffende de werkzaamheden aan de Londerzeelseweg in Ramsdonk, de werking van de verkeerslichten aan Eternit en zo kunnen we nog wel even doorgaan… maar bij het aanschouwen van deze RUP-plannen vielen we echt bijna van onze stoel.

In het landelijke Oxdonk plant deze meerderheid (die eigenlijk niet de meerderheid van de kiezers van Kapelle-op-den-Bos vertegenwoordigt) maar liefst 160 nieuwe woonheden. Niettegenstaande men overal terugkomt van het creëren van woongetto’s en hoogbouw zowat overal zijn beste tijd heeft gehad, plannen de heren en dames van “ons” bestuur net het tegenovergestelde. Wat dit betekent qua druk op het landelijk karakter van Oxdonk, hoe de ontsluiting verkeersmatig moet gebeuren, hoe de omwonenden hierover denken, daarover werd blijkbaar niet nagedacht.

Dit RUP wurgt Oxdonk en zal deze deelgemeente verstedelijken. Of moeten we nogmaals spreken over “verwillebroeken”? Dit bestuur wil het landelijk karakter van onze gemeente duidelijk naar de prullenmand verwijzen en er een nieuw Willebroek of Vilvoorde van maken. Wij hebben hier in het verleden reeds voor gewaarschuwd bij de bouw van de “woonkazerne“ op de voormalige parking in de stationsbuurt en nu schakelt het bestuur zelfs nog een versnelling hoger.

N-VA zegt ook nu DUIDELIJK en ONOMSTOTEN NEEN tegen deze waanzinnige plannen. Sommigen raadslieden binnen de meerderheid proberen de mensen te sussen (what’s in a name) met het feit dat het nog maar een beginnota is en dat de omwonenden zullen gehoord worden in de toekomst, maar waarom geloven wij hen niet??? Wel, in belangrijke dossiers in onze gemeente zijn bezwaren van omwonenden ALLEMAAL vakkundig naar de prullenmand verwezen. Hierbij denken we aan de bezwaren van omwonenden betreffende de herinrichting van de Londerzeelseweg en deze i.v.m. de herinrichting rond het schooltje te Nieuwenrode. Waarom zou het deze keer anders zijn? Bovendien heeft deze meerderheid van CD&V en SP-A hun nefaste visie in het verleden ook altijd zonder overleg (behalve wat pro forma voorstellingen) doorgedrukt. Deze keer zal het niet anders zijn tenzij wij met zoveel mogelijk protesteren tegen deze waanzin.

NEEN aan het RUP Oxdonk in zijn huidige vorm, want dit staat gelijk met RIP Oxdonk.