Videoboodschap van onze burgemeester Renaat Huysmans: Hou nog even vol!

Op 18 april 2020, over deze onderwerpen: Samen tegen corona

Beste mensen,
De Nationale Veiligheidsraad besliste gisteren om de quarantainemaatregelen tot en met 3 mei te verlengen. Ik besef ten volle dat het voor niemand eenvoudig is om de maatregelen nauwgezet te blijven opvolgen en te blijven volhouden. Zeker niet nu, als het zonnetje buiten schijnt en ons uitnodigend naar buiten lokt. Toch doe ik nogmaals een beroep op jullie burgerzin, op jullie gezond verstand en op jullie menselijkheid en vraag uitdrukkelijk: blijf thuis. Doe geen niet-essentiële verplaatsingen. Blijf regelmatig jullie handen wassen. Houd afstand van elkaar. Houd geen verborgen feestjes of barbecue met anderen, tenzij met je eigen gezinsleden.
Heb je het er zelf moeilijk mee, en dan richt ik me vooral maar zeker niet alleen tot de jongeren onder ons, doe het dan voor jullie opa’s en oma’s, voor de mensen die werken in de ziekenhuizen, in de rusthuizen, in de instellingen voor bewoners met een beperking, voor de zorgsector, veiligheidsmensen en de mensen die werken in de essentiële sectoren.
Ik begrijp dat jullie nu willen uitvliegen, ontdekken, genieten,… Helaas kan dit even niet. Velen zetten momenteel hun eigen gezondheid op het spel om iedereen binnen afzienbare tijd weer een toekomstperspectief te kunnen bieden. Laat de moeite die zij getroosten, niet voor niets zijn. Verhinder met andere woorden dat er een nieuwe piek komt in de besmettingen en dat de eerste hoopvolle tekenen niet meteen de kop ingedrukt worden door nu vol te houden en door te bijten. Denk ook eens aan al die ouderen en mensen met een beperking die reeds meer dan een maand opgesloten zitten in hun kamertje of beperkte leefruimte en die vaak niet beschikken over de moderne communicatiemiddelen waarmee wij wel nog, zij dan virtueel, contact kunnen hebben met vrienden en familie. Zij hebben deze luxe niet. Zij kunnen niet eens gaan wandelen en fietsen. Slaat de verveling toe? Zoek dan naar iets creatief of geef je aan als vrijwilliger om je nuttig te maken. Jonge mensen zijn creatief en vindingrijk. Benut deze periode om deze gave ten volle te ontplooien.
Ik wil ook iedereen bedanken voor de moeite die ze tot nu toe gedaan hebben om de regels zo goed mogelijk te volgen.
Ik wil hier ook een bijzonder woord van dank uitspreken aan alle medewerkers van onze twee rusthuizen Akapella en Paaleyck. Zij leveren in bijzonder moeilijke omstandigheden ongelofelijk werk. Dank u wel.
Langs deze weg wens ik ook de vele families die in deze coronatijden een dierbare hebben moeten afgeven en hen niet het passende afscheid hebben kunnen geven een hart onder de riem te steken. We leven met jullie mee. Ik wens jullie veel sterkte.
Ik wil hier ook het idee lanceren om na deze crisis op zoek te gaan naar een geschikte locatie in onze gemeente om een herdenkingsbos in te richten. Om op die manier toch nog een mooi afscheidsmoment te kunnen creëren voor hen waarvan we nu in alle stilte hebben moeten afscheid nemen. Misschien moeten we dit zelfs koppelen aan een geboorte- of speelbos om de symboliek van de cirkel van leven en dood extra in de verf te zetten.
Dank u voor jullie zeer gewaardeerde hulp. Laat ons deze crisis samen tot een goed einde brengen.